Re: historie Abby
Autor:
Michal (IP zalogováno)
Datum: 13 December, 2008 01:26
Myslím, že většina lidí tady knihu dobře zná. Je to už několik let, co jsem to četl, takže si to nepamatuju do podrobností. Četl jsem to docela rád, těžko ale mohu hodnotit, kolik z těch různých zákulisních drbů o členech skupiny, které v knize byly, je nebo není pravda, vlastně zrovna tohle mě ani nepřijde příliš zajímavé, v každém případě si myslím, že ve srovnání s jinými tehdejšími skupinami byli členové ABBY jedni z nejslušnějších. Že měli mezi sebou problémy, to je jasné, ale ve které skupině žádné problémy nejsou?
Co se týká kritiky písní v knize a srovnávání jednotlivých písní, to je podle mě docela problém této knihy, která byla primárně napsaná pro britského čtenáře, protože aby člověk mohl sám srovnat, jestli jsou lepší různé písně britských (nebo i jiných) interpretů z tehdejší doby (které jsou u nás často zcela neznámé), nebo písně ABBY, k tomu musí při čtení být neustále připojen na internet a jednotlivé písně vyhledávat na YouTube (což v době vydání knihy pochopitelně nešlo), aby měl představu, co se tím autoři vlastně snaží říct, např. jsem si takhle mohl dodatečně porovnat písně z Eurovize 1974 s ABBOU, a přiznávám, že i písně na druhém a třetím místě se mi líbily, přestože je autoři neuvěřitelně zkritizovali, tyto písně by v jiném roce zcela jistě vyhrály, jsou velmi dobré, to ostatní už je takový ten slabší průměr Eurovize, který má soutěž v podstatě pořád, ale ročník 1974 byl asi hudebně nejsilnější. Co se týká v knize často uváděných britských interpretů ze 70. let, když jsem některé pro mě neznámé písně uvedené v knize na YouTube vyhledal, stejně se mi nelíbily, takže opět zde převládl subjektivní dojem a zkrátka pocit Angličanů, že co je anglické, to je zpravidla dobré. A není to přitom problém, že bych neměl znalosti o tehdejších skupinách a o tom, co se tehdy hrálo, řadu písní jsem znal, ale naopak řadu z nich jsem u nás nikdy neslyšel. Z toho vyplývá závěr, že kdo se narodil až koncem 70. let a později, ten při čtení knihy často nebude vědět, o čem je řeč.
Ke srovnávání písní ABBY: Napsat, že Cassandra (1982) je lepší než Fernando (1976), na to opravdu musí mít člověk zvláštní povahu, a v knize to takhle je a pochybných hodnocení písní tam je víc. Občas tam lze najít i protichůdná tvrzení: O filmu "ABBA ve filmu" se tam v jedné části píše, že ho lidé v kinech vypískali od Sydney až po Malmö, v jiné části potom, že měl komerční úspěch a pomohl skupině zvládnout přestávku v první polovině roku 1978, aniž by se na ABBU zapomnělo (v roce 1980 jsem na tom byl v kině a mohu všechny ujistit, že film nikdo nevypískal a dodnes na to mám pěkné vzpomínky). Problém je v tom, že každému se subjektivně líbí jiné písně nebo písně z jiného období, i když celkově jsou nejoblíbenější zcela jistě písně zhruba z období 1974–1980, kdy ABBA vládla světovým hitparádám. Prostě každý by to hodnocení písní napsal jinak, mně třeba na rozdíl od autorů vůbec nevadí, že ABBA v roce 1979 opět začala hrát více písní ve stylu disco, album Voulez-Vous je pro mě jedno z nejoblíbenějších, je doslova našlapané hity. Já osobně bych zkritizoval zejména ty "nepopové" písně z různých období (spíše z počátků a konců ABBY), kterých je naštěstí velmi málo.
Se závěrem autorů, že Benny a Björn jsou autory nejlepších písní 20. století, pochopitelně souhlasím, a jsem velmi rád, že to někdo napsal.