Re: Nominace na nejlepší sólový projekt
Autor:
Michal (IP zalogováno)
Datum: 16 September, 2007 07:13
Nemyslím si, že je nutné striktně odmítat srovnání pop-music a muzikálů. Vždyť muzikál Chess byl přece částečně také pop-music. Byly tam popové písně, nejznámější je One Night In Bangkok (jeden z nejúspěšnějších světových hitů roku 1984, i když ta mluvená část mi tam nesedí a refrén vypadá jako předělaná píseň od ABBy Gimme! Gimme! Gimme! (a Man After Midnight)), když tuto píseň hrají v rádiu, tak nikdo ani neví, že je to z muzikálu, protože jako interpret je tam uveden Murray Head, prostě lidé tuto píseň chápou jako normální pop-music (jednou jsem v rádiu slyšel píseň ABBy a hned po ní One Night In Bangkok, protože ani nevěděli, že je to od stejných autorů). Dále je tam píseň I Know Him So Well, která je u nás známá spíše v české verzi. Kdyby to nazpívala Agnetha a Frida, byl by to úspěšný popový hit od ABBy. Dále píseň Heaven Help My Heart, ta sice v muzikálu nevypadá jako popová píseň, ale stačí si pustit demoverzi z roku 1983 s názvem Every Good Man, kterou nazpívala Agnetha, a je to úplně něco jiného, zní to jako velmi povedená píseň z posledního období ABBy, kdy už jejich písně měly častěji smutné melodie (osobně mám mnohem raději tuto demoverzi, než oficiální verzi z muzikálu Chess), kdyby píseň Every Good Man nahráli jako ABBA a uvedli to jako jejich poslední společnou píseň, mohl to být i docela úspěšný hit, podle mě je to vynikající melodie, ale v muzikálovém provedení (jako Heaven Help My Heart) to není úplně ono, přijde mi to příliš pomalé a oproti Every Good Man nevýrazné. Dále mě napadá píseň The Arbiter, kterou zpíval Björn Skifs, trochu to připomíná diskotékové hity z poloviny 80. let.
Kristina je něco úplně jiného, tam už vyloženě popové písně nejsou a podle mě je chyba, že tam Benny a Björn aspoň jednu nezařadili, protože to podle mě mohlo přispět k úspěchu muzikálu ve světě. Ale o tom už jsem psal.
Takže obecně nesouhlasím s tím, že se to nedá srovnávat. S vážnou hudbou se pop samozřejmě srovnávat nedá, to už je opravdu něco úplně jiného, ale muzikály jsou už něco mezi tím, a když je to navíc od stejných autorů jako populární hudba, tak asi bude srovnávat každý, kdo Kristinu dosud nezná. Benny a Björn jsou ve světě dosud známí jako autoři úspěšných popových hitů a hodně lidí od nich bude očekávat opět popové hity, takže i z tohoto důvodu může Kristina přinést zklamání, protože se od ní bude možná očekávat něco podobného jako od muzikálu Mamma Mia, který je samozřejmě úplně jiný, a Benny a Björn se tímto muzikálem i v současnosti proslavili jako autoři pop-music.
Souhlasím s tím, že "post-abba" tvorba hlavně Agnethy je jako celek poslouchatelnější (u Fridy jen Djupa Andetag, z 80. let se dá poslouchat jen málo písní), než popová tvorba Bennyho a Björna pro Gemini a Josefin Nilsson, ale neplatí to absolutně.
Laický fanoušek ABBy Michal